OrderYOYO

Takeaway-branchen skal eje deres egne kunder


I Københavns Nordvest-kvarter ligger virksomheden OrderYOYO, som har rusket godt og grundigt op i takeaway-branchens tilgang til deres kunder. OrderYOYO tilbyder takeaway-restauranter deres egen bestillingsplatform til ordrehåndtering og til at lære deres kunder bedre at kende. Med både Venturekapital fra VF Venture og et Vækstlån fra Vækstfonden er virksomheden klar til yderligere ekspansion i Europa.
OrderYOYO har skabt disruption i takeaway-branchen. Virksomheden tilbyder et system, der hjælper takeaway- og restaurationsbranchen med at skabe deres egen kundedatabase og selv administrere deres bestillinger og kunder. Og dét er der både tid og penge at hente ved, fortæller co-founder og CEO, Thor Angelo:

"Traditionelt går online bestilling af takeaway næsten altid igennem en tredjepart portal, som er dyrere og fratager branchen kendskabet til deres kunder. Det er dét problem, OrderYOYO hjælper med at løse. Ved at have den direkte kontakt med sine kunder har restaurationsbranchen mulighed for at levere et bedre produkt og sparer samtidig omkostningen ved at have en tredjepart inde over, som tager en forholdsvis høj procent af hver eneste ordre."

Med OrderYOYO giver vi restaurationerne kontrollen tilbage og gør samtidigt brugerrejsen lettere for kunderne

OrderYOYO tilbyder deres kunder et abonnementsbaseret system. Restauranterne betaler et månedligt beløb for en personaliseret mobil app, hjemmeside samt et ordrehåndteringssystem hvorigennem, de lærer deres brugere bedre at kende. Ifølge OrderYOYO kommer omkring 80 pct. af alle takeaway-ordrer fra tilbagevendende kunder, og derfor er det en fordel at have sin egen platform til ordrebestilling, fremfor at bruge en tredjepart, forklarer Thor Angelo.

"Prøv at tænke på dit eget lokale pizzeria på et gadehjørne i f.eks. Farum – Hvor mange af de kunder er tilbagevendende? Rigtig mange vil jeg gætte på. Men branchen kender slet ikke deres kunder og har ikke sat dem i system. Med OrderYOYO giver vi kontrollen tilbage til restaurationerne og gør samtidigt brugerrejsen lettere for kunderne, så de kan bestille direkte fra deres yndlingsrestaurant," fortæller Thor Angelo.

En tæt dialog skaber forretning
Med over 2.000 restauranter på OrderYOYO’s platform er kundeporteføljen til at tage og føle på, men virksomheden manglede finansiering til at øge sit fokus på udlandet. Den nye kapital fra Vækstfonden skal bidrage til at sende flere sælgere ud i Europa:

"Hos OrderYOYO har vi en række dygtige sælgere, som rejser rundt og besøger virksomhederne. Det gør vi, fordi vi tilbyder et helt specialiseret og personaliseret produkt, der kræver en personlig kontakt og dialog med restauratørerne. Men det er også omkostningsfuldt, når vi sender sælgere til udlandet. Lige nu får vi omkring 200 nye kunder om måneden. Og derfor er ny kapital vigtigt for, at vi som virksomhed kan fortsætte med at lave det her hurtige ryk, som vi endda ønsker skal fordobles indenfor kort tid," fortæller Thor Angelo.

OrderYOYO’s succes tilskriver Thor Angelo især den tætte dialog med restaurationsbranchen og en særlig forståelse for deres kunders kunder.

"Takeaway-branchen ser faktisk meget ens ud internationalt, når det kommer til kundeadfærd, bestillingssystemer og administrering af kunder. Derfor tror vi i den grad på, at OrderYOYO også har stærkt produkt at tilbyde resten af verden," fortæller Thor Angelo.

For Jacob Bratting, der er partner i VF Venture, repræsenterer OrderYOYO et opgør med den konsolideringstendens, som i en årrække har præget flere branchers digitale kundehåndtering.

”I hotelverdenen har der længe været utilfredshed fra hotellernes side med den magt, de store bookingportaler har opnået. Samme tendens ser vi nu hos takeaway-restauranterne, og derfor har OrderYOYO oplevet en betydelig succes, som vi gerne vil være med til at udbygge internationalt. Med den seneste kapitaltilførsel fra VF Venture og eksisterende investorer vil OrderYOYO være det bedst kapitaliserede selskab i Europa på dette område. Kombineret med et superstærkt management team, ser vi gode muligheder for, at OrderYOYO bliver den europæiske category leader,” siger Jacob Bratting Pedersen, partner i VF Venture under Vækstfonden.

Om OrderYOYO

Stiftet: 2015
Medarbejdere: 50
Produkt: Abonnementsbaseret bestillings- og ordrehåndteringsløsning til take-away- og restaurationsbranchen
Finansiering: Vækstlån til Iværksættere i 2017
Egenkapital fra VF Venture i 2018

Link til hjemmeside

Kontakt Vækstfonden

vgfc

Nathali Selmeczi Lehmann
Seniorkommunikationsrådgiver

T +45 35 29 86 55
M +45 28 60 01 13
nsl@vf.dk