Moss Cph

”Jeg følte, der var nogle muligheder, og så måtte vi fandme arbejde os ud af det”


Tidligere Bestseller-mand Anders Freund blev hentet ind som administrerende direktør i konkursramte Moss Copenhagen. Efter halvandet års hårdt arbejde og et succesfuldt turn-around købte Freund virksomheden med finansiering fra blandt andet Vækstfonden. Nu vil han omsætte for en halv milliard kroner inden for fem år.

En konkursramt virksomhed og 82 millioner kroner i gæld.

Sådan var virkeligheden i modemærket Moss Copenhagen, da Andres Freund tilbage i 2016 blev ansat som administrerende direktør.

Selv var han uvidende om realiterne i Moss Copenhagen. Sammen med tre andre medarbejdere forlod han de trygge rammer i Bestseller-koncernen til fordel for den mindre virksomhed i branchen, der dengang solgte både dame- og herretøj og accessoires. 

”Inden jeg startede, kom det frem, at Moss Copenhagen bund og grund var gået konkurs på grund af alt for store risikable investeringer. Det nemmeste for mig på det tidspunkt ville have været, hvis jeg tog mit gode tøj og smuttede,” siger Anders Freund.

Men Danske Bank, der var en af de største kreditor i konkursboet, ville det anderledes. Bankens ledelse stod bag den nye direktør, og Anders Freund blev spurgt, om han havde modet til at vende forretningen.

”Samtidig følte jeg mig forpligtet for over kollegaer, som jeg havde taget med fra Bestseller. Jeg brugte lang tid på at tænke det igennem. Men jeg følte, der var nogle muligheder, og så måtte vi fandme arbejde os ud af det. Min tid i Bestseller har lært mig rigtig meget, hvilket gjorde, at jeg følte mig godt rustet til opgaven,” siger han.

Hvis jeg skulle blive ved med at bevare motivationen og sørge for, at kreditorerne fik deres penge tilbage, var det bedst, hvis jeg selv ejede Moss Copenhagen

Kapitalbehov på 48,5 millioner kroner

Og arbejdet blev der. Oprydningen i virksomheden, der blev vurderet til i værste tilfælde at tage fire måneder ifølge Anders Freund, tog i stedet ni måneder. Men efter et succesfuldt turn-around, hvor modemærket udelukkende begyndte at fokusere på pige/dametøj i målgruppen 15-35 år, luftede han i maj 2017 idéen om at købe virksomheden over for kreditorerne, efter Moss Copenhagen igen var blevet en rentabel forretning.

”Hvis jeg skulle blive ved med at bevare motivationen og sørge for, at kreditorerne fik deres penge tilbage, var det bedst, hvis jeg selv ejede Moss Copenhagen. Jeg bliver motiveret af udvikling,” siger Anders Freund. 

Kapitalbehovet i datterselskabet Moss Cph Aps, der er ejet af Anders Freund, lød på 48,5 millioner kroner, hvis det skulle overtage modemærket. Danske Bank, Vækstfonden og en privat investor gik sammen i en konstellation, hvor Vækstfonden finansierede 26,5 millioner kroner gennem et vækstlån.

Det gjorde det muligt for Freund af at købe Moss Copenhagen og føre det videre under navnet ”Moss Cph”.

Ifølge Anders Freund kan Moss Cph i den kommende tid som minimum fordoble omsætningen med den administrative kapacitet, virksomheden har i dag. Målet er, at virksomheden skal kunne tredoble omsætningen uden at øge den administrative kapacitet på hovedkontoret.

Den nye kapitalindsprøjtning skal blandt andet bruges til at åbne nye butikker uden for landets grænser. Moss Cph har i dag 12 butikker, og er repræsenteret i 7 lande med engrossalg.

Erhvervskundechef i Vækstfonden Marianne Jeppesen ser et stort internationalt potentiale i Moss Cph.  

”Med Anders Freund ved styrepinden mener vi, at Moss Cph har den rigtige ledelse med den rigtige erfaring til at føre modemærket videre både nationalt og internationalt. Virksomheden har gennemgået et succesfuldt turn-around på blot godt et år og generet en pæn omsætning og indtjening, og vi er overbevist om, at den udvikling vil fortsætte,” siger hun. 

Væksten skal øges fornuftigt

Selv er Andres Freund dog påpasselig med ikke at øge væksten for hurtigt. Mindre bureaukrati og enkelthed er nemlig en af hovedingredienserne i virksomhedens nuværende succes.

”Vi skal øge væksten fornuftigt og omsætte for en halv milliard om fem år. Det skal vi kunne med de medarbejdere, den kapacitet og det kontor, vi har i dag. Der er stadig mange steder i vores forretning, hvor vi kan og skal blive mere effektive. Lige nu kan vi tage en beslutning i dag og igangsætte den i morgen, og det er en meget vigtig faktor. Vi prøver hele tiden at arbejde som en entreprenørvirksomhed,” siger han.

”Så længe jeg sidder ved styrepinden, så ved jeg, hvad alle laver, og hvad alle hedder.” 

Om Moss Cph

Stiftet: 2012
Medarbejdere: 125
Produkt: Modetøj til piger/kvinder i målgruppen 15-35 år
Finansiering: Vækstlån på 26,5 millioner kroner 

Moss Cph hjemmeside

Kontakt Vækstfonden

Marianne Jeppesen

Marianne Jeppesen
Erhvervskundechef

M +45 20 80 94 21
mje@vf.dk