BOMO Foods

Kapital til ny maskine sikrede flere ordrer for mere end 10 mio. kr.


Iværksætterne bag BOMO Foods hjælper sine kunder med at skille sig ud fra mængden med små bægre fyldt med lækkerier og logo på låget. Fætrene Bo Søndergaard og Morten Brøchner startede produktionsvirksomheden i 2016 og har i dag kunder i store dele af Europa. Et stigende antal ordre og en ny forretningsmulighed krævede en større og mere moderne maskine, som kom i hus med et lån fra Vækstfonden.

I dag er startup og iværksætteri næsten blevet synonym med tech. Men ikke for Bo Søndergaard og Morten Brøchner. De to fætre lejede sig ind i et lille lagerlokale på Bødkervej i Snoghøj tæt ved Fredericia, skaffede et par plastikbægre og rendte i Rema 1000 efter lakridser og nødder. Bare tre måneder efter kom de første investorer ombord med 500.000 kr.

”I mit tidligere job som kundeservicechef for 280 BoConcept-butikker var jeg altid på udkig efter løsninger, der kunne skabe ekstra værdi for kunderne. De såkaldte give-away-treats er en god måde at efterlade et godt indtryk på fx messer og ved kundemøder, men jeg kunne ikke finde en leverandør, hvor kvalitet og fleksibilitet gik hånd i hånd,” siger CEO og founding partner Morten Brøchner om årsagen til, at han sammen med sin fætter, Bo Søndergaard, stiftede BOMO Foods.

Hurtigt vind i sejlene
BOMO Foods har siden etableringen i 2016 produceret små bægre med bl.a. slik og nødder, som kan skræddersys med udgangspunkt i kundens visuelle identiet og ønsker og deles ud på fx messer, konferencer, bruges som kundegaver, som snacks i mødelokalerne etc. BOMO Foods kunder tæller alt fra den lille lokale tømrervirksomhed til store virksomheder som PwC, Deloitte, Volkswagen og Danfoss.

”Markedet for reklameartikler er generelt meget diffust. Der er utrolig mange udbydere, og det kan være svært at finde lige det produkt, du drømmer om. Da vi stiftede BOMO Foods, var der ingen andre leverandører på markedet, der tilbød snackbægre med kundetilpassede låg. Det har helt sikkert hjulpet os godt i gang, og det første år solgte vi over 100.000 enheder,” fortæller Morten Brøchner.

Med et Vækstlån faldt den samlede finansiering med banken på plads, så vi kunne sige ja til nye kunder

Ny maskine sikrer store ordrer
En unik forretningsmulighed meldte sig, da BOMO Foods fik hul igennem til en international emballageproducent om fyldning af 3 millioner emballagelåg med müsli over en periode. Men det krævede ekstra kapacitet at takke ja til den opgave.

“Vi havde en håndfuld store ordre på vej ind, bl.a. 500.000 låg med müsli, men som nystartet virksomhed havde vi hverken likviditeten til at håndtere kundernes krav om kredittid eller maskineriet. Med et Vækstlån faldt den samlede finansiering med banken på plads, så vi kunne sige ja til nye kunder,” siger Morten Brøchner.

BOMO Foods fik et Vækstlån på 1,3 mio. kr. til at finansiere en ny, automatisk pakke- og fyldningsmaskine. Den kan klare 3.000 enheder i timen, mod den gamle, der kunne håndtere 30.000 bægre i ugen. Og den nye kapacitet har fået BOMO Foods til at skrue op for ambitionerne.

”Vi skal omsætte for 50 mio. kr. i 2021 og være små og mellemstore virksomheders foretrukne leverandør af give-away-treats. Og så skal vi blive ved med at udvikle os i takt med kundernes ønsker og krav,” siger Morten Brøchner.



Om BOMO Foods

Stiftet: 2016
Ansatte: 4
Produkt:

Brandede give-away-treats

Finansiering: Vækstlån til iværksættere
Link til hjemmeside

Kontakt Vækstfonden

Michael Eg

Michael Eg
Erhvervskundechef

M +45 81 88 05 34
meg@vf.dk