Bedtime Digital Games

Fra studieprojekt til international spilvirksomhed


Bedtime Digital Games udvikler, producerer og sælger digitale spil til alle platforme. Virksomheden startede som et studieprojekt, men rykkede hurtigt fra skolebænken til verdensmarkedet. I dag sælger de deres spil på alle kontinenter, og med et Vækstlån til iværksættere kan de nå ud til endnu flere lande med de populære spil.
Det er sjældent, man kan bruge sine skoleprojekter til andet end eksamen. Det var dog ikke tilfældet for en gruppe studerende, der i 2013 tog prototypen af deres spil fra skolebænken og ud i den virkelige verden.

Den Aalborg-baserede virksomhed, som i dag tæller 14 ansatte, har skabt et eventyrligt, æstetisk og kreativt spilunivers, som udgives til alle platforme — PC, Mac, PlayStation, Xbox, Nintendo, IPhone og Android. De har lanceret tre anmelderroste spil, har flere på vej, og har rundet over 5 millioner downloads på verdensplan.

”Der er generelt et enormt vækstpotentiale i spilbranchen, og man kan hurtigt skalere sin forretning — alene i 2018 vil der globalt blive solgt computerspil for mere end 850 mia. kr.,” siger Klaus Pedersen, medstifter og CEO i Bedtime Digital Games, og fortsætter:

”Men det er også en risikobetonet branche med mange om buddet. Derfor er det helt afgørende, at man får adgang til den nødvendige kapital for bl.a. at kunne udvikle spil, der har et globalt kvalitetsniveau og for at nå ud til flere markeder.”

Ny kapital baner vejen for globale samarbejdsaftaler

Bedtime Digital Games er i dag repræsenteret på alle verdens kontinenter, men ambitionen er at indtage flere lande og sætte sig tungere på de enkelte markeder. Her spiller internationale partnerskaber en central rolle.

Med den friske kapital fra bl.a. Vækstfonden kan vi være mere ambitiøse med vores vækststrategi

”Med den friske kapital fra bl.a. Vækstfonden kan vi være mere ambitiøse med vores vækststrategi — vi kan rykke hurtigt på de muligheder, som byder sig, ved bl.a. at rejse rundt og indgå internationale partnerskaber,” siger Klaus Pedersen, der for nyligt har indgået et partnerskab med den kinesiske telegigant China Telcom om at distribuere virksomhedens tre spil i Kina og Sydøstasien.

Kina er verdens største spilmarked og ca. 30 gange større end det nordiske. Virksomheden håber derfor på, at de med det nye partnerskab når hurtigere ud til det hastigt voksende asiatiske marked og får skabt et solidt fodfæste.

”Med vores seneste spil ”Figment” har vi for alvor satset internationalt og fået spillet oversat til 19 forskellige sprog — alt fra tysk, fransk til kinesisk, japansk og arabisk. Det kan være en afgørende indgangsvinkel til lande, som f.eks. Kina, der ikke er stærke i fremmedsprog,” siger Klaus Pedersen.

Bedtime Digital Games arbejder med en forretningsmodel, hvor man køber spillene for et engangsbeløb i stedet for løbende småbeløb. På den måde kan de udgive spillene til hver platform hed ad vejen, fremfor at have den fulde pakke af spilversioner klar på én gang. Den friske kapital skal derfor også bruges på produktudvikling, så bl.a. nuværende spil kan udgives på endnu flere platforme.

Om Bedtime Digital Games

Stiftet: 2013
Ansatte: 14
Produkt: Digitale spil
Ydelse: Vækstlån til iværksættere

Bedtime Digital Games hjemmeside

Kontakt Vækstfonden

Karsten Koustrup

Karsten Koustrup Petersen
Porteføljekundechef

M +45 22 40 33 64
kkp@vf.dk