Water for Life

Fik mulighed for at gøre produkt færdigt


Stifteren bag den lille virksomhed Water for Life, som producerer kildevandskølere, var nået til et punkt i udviklingen af sit produkt, hvor han havde brug for mere kapital. Med Vækstkaution gik produktet fra prototype til salgbar vare.
I 2009 etablerede Pål-Erik Jahnsen virksomheden Water for Life. Virksomheden laver arkitekttegnede, miljøvenlige og hygiejniske kildevandskølere med et bag-in-box-koncept, der lejes ud til især kontorer, klinikker og forretninger. Køleren er udviklet i samarbejde med Henning Larsen Architects og det danske køleskabsfirma Vestfrost, så den fremstår elegant og brugervenlig.

Det, der adskiller Water for Life fra andre aktører på markedet, er, at virksomheden også vil gøre en forskel på det humanitære plan. 10 pct. af indtjeningen går derfor ubeskåret til humanitære projekter med fokus på rent vand.

Råd til ro og udvikling
Pål-Erik Jahnsen var rigtig langt med salget, da han – efter at have opbrugt alle sine sparepenge på at udvikle en prototype af kildevandskøleren – fik brug for kredit til at gøre produktet færdigt til markedet. Faktisk havde han allerede erhvervet sine første kunder, inden produktet var helt klar til lancering. Men trods det krævede banken sikkerhed for et lån, som Water for Life ikke kunne stille. Derfor kom Vækstkaution ind i billedet.

”Midt i det hele fik jeg behov for flere midler til at kunne gennemarbejde produktet. Min bank foreslog derfor Vækstkaution for et lån, som bl.a. gav penge til færdiggørelse af forretningsplanen og til at lancere køleren. På den måde fik jeg ro til at gøre produktet helt færdigt,” fortæller Pål-Erik Jahnsen.

Internationalt potentiale
Pål-Erik Jahnsen forventer at gå en lovende fremtid i møde. Efter først at have satset på det danske og det norske marked vil Water for Life ekspandere til Sverige, Tyskland, Schweiz og Spanien, for som Pål-Erik Jahnsen siger:

”Efter en succesfuld opstart i Danmark og Norge tillader vi os allerede nu at tænke stort, da vi mener, at vores koncept har et internationalt potentiale.”

Water for Life er i gang med at opbygge et forhandlernet og forventer at få op til 25 forhandlere i Danmark og Norge inden for den nærmeste fremtid. Desuden har virksomheden netop vundet en sølvmedalje for Best Brand Redesign i FoodBev.coms årlige konkurrence FoodBevAwards.com. FoodBev.com er den internationale fødevarebranches største medieportal.

Fakta om Water for Life

Stiftet: 2009
Medarbejdere: 2
Produkt:
Miljøvenlige kildevandskølere med et bag-in-box-koncept og humanitært aspekt
Finansiering: Vækstkaution for et lån i et pengeinstitut
  Water for Life hjemmeside