Organic Basics

Undertøj med inspiration fra rumfartsteknologien


Fremtidens undertøj skal væves med sølv, for det dræber bakterier og har termoeffekt. Det mener idéhaverne bag den bæredygtige tøjvirksomhed Organic Basics, der producerer de innovative beklædningsdele med fokus på kvalitet, bæredygtighed og æstetik. Efter en succesfuld Kickstarter-kampagne og med god fart på udviklingen besluttede virksomheden sig for at udvide deres såkaldte SilverTech-sortimentet. Det krævede ekstra kapital i form af en hævet kassekredit som kom i hus med en Vækstkaution fra Vækstfonden.

Om virksomheden
I 2015 stiftede en gruppe iværksættere med Mads Fibiger Rasmussen i spidsen den aarhusianske iværksættervirksomhed Organic Basics. Med et ønske om at skabe et bæredygtigt undertøjskoncept udviklede virksomheden kollektionen SilverTech, der kombinerer mode og teknologi ved at væve sølvfibre ind i det økologiske og miljøvenlige bomuld. Sølvet har bakteriedræbende egenskaber og medvirker samtidig til styrke blodcirkulationen og dræbe lugtafgivende bakterier. På den måde holder undertøjet sig friskt i længere tid. Inspirationen til at væve sølv ind i tekstilet kommer fra bl.a. rumfartsteknologien og hospitalssektoren, hvor man allerede bruger sølv i arbejdstøjet netop på grund af metallets bakteriedræbende egenskaber. Organic Basics’ undertøj kan købes enkeltvis eller på abonnementsbasis gennem deres webshop, og kunderne tæller i dag ca. 20.000 fordelt på 67 lande.

Vi kan allerede nu se, at vi har fat i noget af det rigtige - SilverTech er fremtidens undertøj, fordi det både er bæredygtigt og funktionelt. 

Udfordring
For at finansiere startproduktionen og få etableret virksomheden oprettede iværksætterne bag Organic Basics en Kickstarter-kampagne for deres herreundertøj i 2015, der på bare et år resulterede i dobbelt så meget kapital, som de havde sigtet efter. Det blev startskuddet for Organic Basics, der for alvor fik gang i produktionen og webshoppen. To år efter havde virksomheden fået så meget vind i sejlene, at de kunne begynde at tage det næste skridt på vækststigen og udvide sortimentet til også at inkludere en kvindekollektion. Men det krævede kapital til både markedsføring, leverandører og udvidelse af varelageret, og banken kunne ikke alene finansiere vækstplanerne. For at mindske bankens risiko blev løsningen en Vækstkaution fra Vækstfonden.

”Organic Basics står bag et godt og innovativt produkt, men da virksomheden stadig er ung, havde vi som bank behov for supplerende sikkerheder. Med en Vækstkaution har vi mulighed for at strække os det ekstra og på den måde sikre, at virksomheden får adgang til den kapital, de har behov for som led i vækstplanerne,” siger Janne Klitgaard Christensen, Bankrådgiver Erhverv hos Nordea.

Kapitalen fra Vækstfonden sikrede Organic Basics en hævet kassekredit, og den ambitiøse virksomhed sigter nu mod det amerikanske marked.

”Vi kan allerede nu se, at vi har fat i noget af det rigtige - SilverTech er fremtidens undertøj, fordi det både er bæredygtigt og funktionelt. Vi oplever stor interesse fra hele verden, og Vækstkautionen har sikret kapital til den daglige drift, der giver os mulighed for at nå ud til endnu flere kunder. Næste step bliver at indtage det amerikanske marked,” siger Mads Fibiger Rasmussen, medstifter og CEO af Organic Basics.

Om Organic Basics

Stiftet: 2015
Medarbejdere: 8
Produkt: Økologisk undertøj vævet med bakteriedræbende sølvfibre
Finansiering: Vækstkaution
Link til hjemmeside

Kontakt Vækstfonden

PME

Pernille Meilvang
Kautionskundechef

M +45 30 12 51 20
pme@vf.dk