Milling Hotels

Hotelkoncept hitter i provinsen


Milling Hotels har netop købt Hotel Saxildhus i hjertet af Kolding. Hotelkæden består nu af fem hoteller og har flere gæster end nogensinde før.
Med centralt beliggende byhoteller i klassiske bygninger har Jan og Dorte Milling skabt den succesrige hotelkæde Milling Hotels. Alene i år forventer de at lægge værelser til ca. 78.000 gæster. Med en Vækstkaution fra Vækstfonden er parret nu kommet et stort skridt nærmere drømmen om at ekspandere i Jylland. Da chancen bød sig, købte de Saxildhus i hjertet af Kolding – hotelkædens femte hotel.

”Saxildhus er helt i tråd med de andre hoteller, vi har. Vores koncept er baseret på bygninger fra århundredeskiftet, så vi kigger efter ældre bygninger med sjæl frem for nybyggeri. Vi regner med, at det nye hotel bliver selvfinansierende inden for det første driftsår,” siger Jan Milling. ”Vores lokale bank har hele tiden været positiv, men først med kautionen fra Vækstfonden fik vi det lån, der fik den samlede investering til at falde på plads.”

At Kolding blev første stop i udvidelsen mod vest er ingen tilfældighed. Byen har et rigt erhvervsliv og er med spændende kulturinstitutioner som Koldinghus og Trapholt attraktiv for både virksomheder og privatpersoner. Målet for det nye hotel er at nå et besøgstal på op mod 15.000 gæster om året.

Hotelejer ved et tilfælde
Historien om Milling Hotels begyndte tilbage i 1994, hvor Jan Milling nærmest ved et tilfælde blev tilbudt at købe Hotel Ansgar i Odense. Forretningen tog hurtigt fart, og allerede i 1996 udvidede ægteparret Milling med endnu et hotel i byen. Siden fulgte Hotel Plaza, også i Odense, og efterfølgende Hotel Park i Middelfart. Og det går rigtig godt for hotelkæden, som fokuserer på de større provinsbyer. Milling Hotels har nemlig aldrig haft så mange bookinger som nu.

”Vi rammer noget, som mange mennesker rigtig godt kan lide. I dag er der tendens til, at det hele skal være lidt for gourmetagtigt, men på vores hoteller trækker vi det hele lidt ned på jorden, så gæsterne føler sig hjemme. Her er plads til hele familien, men også forretningsfolk,” siger Jan Milling og forklarer, at en del af hemmeligheden bag succesen er, at han med sin baggrund som tømrer selv har kunnet udstyre og vedligeholde sine hoteller.

”Grunden til vores overskud og gode forretning er, at vi modsat en række af vores konkurrenter selv ejer og renoverer bygningerne. Dem, der ikke klarer sig godt i vores branche, har netop haft svært ved at omstille sig til nye kundesegmenter og koncepter.”

Fakta om Milling Hotels

Stiftet:
1994
Medarbejdere: 140
Produkt: Hoteldrift
Løsning: Vækstkaution for et lån i et pengeinstitut
  Milling Hotels hjemmeside