House of Cosmetics

Kæmpeordrer udfordrede iværksætterens likviditet


Iværksættervirksomheden House of Cosmetics i Kolding har på bare halvandet år femdoblet omsætningen. Virksomheden udvikler og leverer kropsplejeprodukter og kosmetik, og på kundelisten finder man alt fra den lokale frisør til Matas og danske supermarkeder. Kapitalbindinger og nye kæmpeordrer udfordrede virksomhedens likviditet, og banken kunne ikke løfte finansieringen alene. Finansieringen kom i hus med et Vækstlån til iværksættere.
Om virksomheden
Selvom om House of Cosmetics i Kolding kun er halvandet år gammel, har iværksætteren Tina Søgaard bag kropspleje- og kosmetikleverandøren allerede skabt en succesfuld virksomhed. Siden etableringen er omsætningen femdoblet, og Tina Søgaard har netop indgået en aftale om at levere håndsæbe og håndcreme til 125 boligbutikker fra en norsk kæde. House of Cosmetics tilbyder deres kunder et private label, hvor de får fremstillet deres egne produkter. Her designer og udvikler House of Cosmetics emballage, indhold og etiketter til kunder som den lokale frisør, der gerne vil have specialfremstillet en voks, eller til større kunder som Matas og forskellige supermarkeder. Derud over har Tina Søgaards sit eget mærke Ecooking, hvor hun udvikler hudplejeprodukter til bl.a. sårheling, bumser, skægpest og moden hud. Ecooking bliver allerede solgt i 50-60 butikker landet over, og der kommer nye til hver uge.

Jeg oplevede, at flere banker sagde nej til vores forretningsplan

Udfordring
For nylig fik House of Cosmetics nogle store ordrer fra både Matas og andre større danske og udenlandske kunder. Men vækstmulighederne blev udfordret af kundernes lange betalingsfrister. Fra House of Cosmetics lægger ordren hos underleverandørerne, til de får betaling fra deres kunder, går der typisk 6-7 måneder. Det betyder, at den nystartede virksomhed i en lang periode stod med mange udgifter og få indtægter. Kapitalbindingerne udfordrede virksomhedens likviditet og begrænsede deres handlemuligheder. Men med et Vækstlån til iværksættere kunne House of Cosmetics få den nødvendige finansiering i banken, så de kunne tage i mod nye store ordrer og fortsætte væksten. Næste skridt er at åbne et kontor i København, og på sigt håber Tina Søgaard at udvide i hele Skandinavien.

”Jeg oplevede, at flere banker sagde nej til vores forretningsplan. Men da husets mentor, Morten Wagner, foreslog at få Vækstfonden med ombord, faldt alle brikkerne på plads, og banken kunne være med igen,” fortæller Tina Søgaard, adm. direktør i House of Cosmetics.

Om House of Cosmetics

Stiftet: 2014
Medarbejdere: 5-18
Produkt: Kropsplejeprodukter og makeup
Finansiering: Vækstlån til iværksættere

House of Cosmetics' hjemmeside