Trustpilot

0 til 400 medarbejdere med venturekapital


Den danske iværksættersucces Trustpilot er på blot få år blevet Europas største webplatform for brugeranmeldelser af virksomheder og serviceydelser. Med knap 750 mio. kr. fra både kapital- og venturefonde er virksomheden vokset fra kælderen og ud til forbrugere og virksomheder i 65 lande. På hovedkontoret i København har medarbejderne travlt med at udvikle og markedsføre Trustpilot, der i dag har kontorer i New York, London og Melbourne og findes på 15 forskellige sprog.
Internettet og de sociale medier har gjort virksomheder og brands mere tilgængelige. Har en kunde en dårlig oplevelse på en restaurant, tager det ikke mange minutter at sprede de dårlige rygter. Det samme gælder gode råd og anbefalinger, der er et varmt emne på fx Facebook eller platforme som Tripadvisor. Det er ikke længere kun virksomheden, der fortæller historien om, hvem de er, og hvad de står for. Magten ligger i høj grad hos forbrugerne.

Bygger bro mellem forbruger og virksomhed

Trustpilot.dk er et community, hvor forbrugere kan dele deres oplevelser med virksomheder. De seneste fem år er antallet af anmeldelser vokset fra 1 til 13 millioner.

”Vi giver forbrugerne mulighed for at tage velovervejede købsbeslutninger ved at få del i andre brugers erfaringer. Virksomhederne kan samtidig få indsigt i, hvad deres kunder synes om dem, og de får derfor mulighed for at optimere både kundeservice og beredskab,” siger Peter Holten Mühlmann, grundlægger og CEO i Trustpilot.

Spottede et hul i markedet
I 2007 grundlagde Peter Holten Mühlmann Trustpilot i sin kælder i Aarhus.

”En i min familie havde haft en rigtig ærgerlig oplevelse med et digitalkamera købt over nettet. Det fik mig til at tænke, at det ikke kan være rigtigt, at vi som forbrugere bare skal tage virksomhedens ord for gode varer. Der er større troværdighed i at læse, hvad virksomhedens kunder siger om dem,” fortæller Peter Holten Mühlmann.

Fra kælderprojekt til global forretning
Det første år af Trustpilots liv blev finansieret af et familiemedlem, der leverede 1 mio. kr. På kort tid spottede både forbrugere og virksomheder fordelene i Trustpilots service. For forbrugerne er det gratis at bruge Trustpilot. Virksomhederne kan gratis at bruge de grundlæggende funktioner, men de kan også tilvælge forskellige betalingsprodukter.

”Alle virksomheder kan oprette en profil, invitere kunder og svare på anmeldelser på Trustpilot, det er gratis. Hvis en virksomhed vil arbejde mere aktivt med deres anmeldelser, tilbyder vi forskellige automatiserings- og analyseværktøjer, som man betaler for. Eksempelvis hjælper vi betalende kunder i hele verden med at vise deres anmeldelser på relevante sites, hvilket øger deres synlighed på nettet og troværdighed over for deres eksisterende og potentielle kunder,” forklarer Peter Holten Mühlmann.

744 mio. fondskroner
I 2011 fik Trustpilot den første større ventureinvestering på 25 mio. kr. fra de danske venturefonde SEED Capital og Northzone. I løbet af blot to år rejste virksomheden i alt 240 mio. venturekroner fra både danske og internationale venturefonde. Og for nylig fik Trustpilot 504 mio. kr. fra den engelske kapitalfond Vitruvian Partners.

”Venturefondene var afgørende for, om vi lykkedes eller ikke lykkedes. Så enkelt kan det siges. Når man ser en mulighed, er det med at gribe den, ellers bliver man overhalet. På vores vækstrejse har vi skullet tage mange hurtige og svære beslutninger, og her kommer fondene med en solid viden og erfaring fra arbejdet med andre vækstvirksomheder. Vi er meget taknemmelige for opbakningen, der betyder, at vi har kunnet realisere den globale virksomhed, vi har i dag,” forklarer Peter Holten Mühlmann.

Om Trustpilot

Stiftet: 2007
Medarbejdere: Ca. 300 ultimo 2014
Produkt: Webplatform og community for brugeranmeldelser
Finansiering: Kapital fra venturefondene SEED Capital og Northzone, som Vækstfonden har investeret i

Trustpilots hjemmeside